Mycket skrivs om
konkurrensklausuler. Sådana klausuler är det mest direkta sättet att stoppa en
anställd från att gå till en konkurrent och använda sig av information som hade
erhållits på den första arbetsplatsen. Problemet för arbetsgivaren är att
rättspraxis är mycket skeptiskt till konkurrensklausuler i anställningsavtal
och många sådana klausuler kan ogiltigförklaras. Med andra ord, många
konkurrensklausuler håller inte vid en rättslig prövning. Det är inte sagt att
sådan klausuler aldrig fungerar. För vissa befattningar, framför allt de där
arbetsuppgifter handlar om forskning och utveckling, kan konkurrensklausuler
vara giltiga, i synnerhet om personen erhåller ersättning under karenstiden och
om den tids- och geografiskbegränsningen inte går längre än som behövs för att
skydda arbetsgivaren.
Förutom konkurrensklausuler kan lagstiftning skydda
arbetsgivaren mot en f d anställds agerande. Många tvister mellan företag och f
d anställda handlar om företagets kundregister. Kundregistret är många gånger
kronjuvelen i företaget och företag vill hindra att andra kommer åt det.
Arbetsdomstolen har avgjort flera mål under de senaste åren som berör
kundregister. Ett avgörande från 2015 handlade om en frisör som byt jobb till
en annan salong. Frisören meddelade ett flertal kunder från den första salongen
att hon hade bytt jobb och att hon informerade kunderna om hennes nya anställning.
Vidare påstod den första salongen att frisören måste ha plockat fram
kontaktuppgifter till kunderna från salongens klientregister, som fanns upplagt
i en app som frisören hade tillgång till under några veckor efter det att
anställningen hade upphört. Frisören påstod att hon hade en minnesbild över ett
antal kunders namn och sökte sedan upp deras kontaktuppgifter från google och
facebook. Med andra ord, hon hade inte tillgripit uppgifterna ur salongens
kundregister. Arbetsdomstolen kunde inte avfärda påståendet att frisören
arbetade fram kontaktuppgifterna ur hennes minnesbild. Salongen förlorade
tvisten.
Några år dessförinnan avgjorde Arbetsdomstolen en tvist
mellan två factoringbolag. Mr. K jobbade för bolag nr 1 under ett antal år. Han
slutade sin anställning och började jobba hos konkurrenten bolag nr 2. När
bolag nr 2 började kontakta många av bolag nr 1:s kunder, drog bolag nr 1
slutsatsen att Mr. K hade tagit med sig ett kundregister som överlämnades till bolag
nr 2. Arbetsdomstolen konstaterade att ett kundregister är en företagshemlighet
som skydds av lagen om företagshemligheter. En fråga i målet var om Mr. K hade
angripit bolag nr 1:s kundregister. Även Mr K körde det Jag-Har-Ett-Bra-Minne-försvaret
och hävdade att han hade ett minne av ett antal kunder och sedan letade fram
deras kontaktuppgifter. Han förnekade att han hade med sig kundregistret. Men
det som stjälpte Mr K var att kunderna bearbetades i alfabetisk ordning. Att Mr
K:s minnesbild skulle klarna i alfabetisk ordning var för mycket för domstolen
att svälja. Arbetsdomstolen fann att Mr K hade ett kundregister med sig och
bröt därmed mot lagen om företagshemligheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar